Sockeye opent ‘creative consulate’ in Amsterdam

Amerikaans reclamebureau helpt Europese merken met culturele verbinding in de VS

16 JUNE 2016, AMSTERDAM/PORTLAND
Summary
Reclamebureau Sockeye uit de VS heeft een ‘creative consulate’ geopend in Amsterdam. Met deze tweede -en eerste buitenlandse- vestiging richt het onafhankelijke bureau zich op bedrijven die met beter creatief werk (meer) succes willen realiseren op de Amerikaanse markt. “Moedige bedrijven die een betere culturele connectie willen”, aldus President Andy Fraser van Sockeye.

Het bureau telt 20+ medewerkers plus een vaste groep van 75 freelancers en werkt vanuit Portland, Oregon voor bedrijven in Noord-Amerika. Sockeye Amsterdam bedient de Europese markt. “Het gaat minder om waar merken zijn gevestigd. Belangrijker is hoe ze denken en waar ze naar toe willen”, aldus Fraser.

Verschillen Europese en Amerikaanse campagnes

“Europese merken vinden niet altijd even makkelijk verbinding in Noord-Amerika”, zegt Peter Metz, co-founder en Executive Creative Director van Sockeye. “Nuance in taal en tone-of-voice is alles. We willen Europese merken op een emotioneel niveau verbinden met Amerikaanse consumenten, terwijl ze trouw blijven aan hun afkomst.” Metz roemt het design in Europa, al gebruiken Europese merken vaak hele rationele verkoopproposities als centrale thema voor messaging. "Amerikaanse merken richten zich meer op storytelling. Tegelijk, Europese merken lijken zich meer bewust van de intelligentie van hun doelgroepen; creatieve strategie komt voort uit diepe inzichten."

“Er zijn verschillen in gevoeligheden op het gebied van seks en geweld in Amerikaanse reclame. Ook zien we verschillen in trends als het gaat om eerlijkheid binnen de creatieve aanpak van een merk”, observeert Fraser.

Mooi, eerlijk en creatief werk

Sockeye heeft het aangeboren vermogen snel te komen tot de kern een brand story, legt Metz uit. “We kennen de Amerikaanse markt door en door. We weten wat daar werkt en wat niet. Daarom kunnen we als geen ander een verhaal vertellen dat blijft hangen. We komen uit Portland, waar veel mooi, eerlijk en creatief werk vandaan komt. We denken dat deze aanpak waardevol is voor Europese merken die in Amerika voet aan de grond willen.”

“In 1996 openden we ons kantoor in Portland zonder enige bureauervaring. Het gaf en geeft onze klanten een fris perspectief”, verklaart Fraser. “We waren filmmakers, psychologen, dichters en hondentrainers voordat we reclamemensen werden. En eigenlijk zijn we dat nog steeds niet.

Fraser denkt niet in termen van ‘winst’ of ‘verlies’. “We profiteren het meest wanneer we merken en mensen weten te verbinden. We willen creatief inspireren. Daarom werken we het liefste met mensen met lef die een inspiratie willen zijn voor anderen. Die een positief effect hebben op de wereld. We komen naar Europa voor nieuwe ervaringen. Zonder nieuwe ervaringen bloedt creativiteit dood.”

Internationale hub

In Amerika werkt Sockeye onder andere voor adidas, Zoom+, Portland State University, Breakside Brewery en Ruby; sterke distruptive merken met een doel. Sockeye Amsterdam begint echter zonder klanten. “We zijn heel moedig. Of een beetje dom. We hopen het eerste”, lacht Metz. Het bureau uit Portland koos nadrukkelijk voor Amsterdam als Europese hub. Waarom? “Inspiratie”, is de consensus binnen Sockeye. “De stad is een internationale hub met een supersterke creatieve community”, heeft Fraser ervaren. “Amsterdam lijkt qua karakter sterk op Portland: sterk onafhankelijk, progressief en open-minded.” Zijn er ook verschillen? “Jawel, de Heineken is veel beter in Amsterdam.”

Portal

Het Amsterdamse ‘creatieve consulaat’ aan het Singel fungeert in eerste instantie als een portaal naar de creatieve teams in Portland. Daarvoor is Leander van Altena (voorheen general manager bij Blast Radius en These Days Y&R) aangetrokken als Director New Business & Client Services Europe. Naar verwachting zullen binnen afzienbare tijd ook in Amsterdam eigen creatieve teams aan de slag gaan.
Quotes
"We willen creatief inspireren. Daarom werken we het liefste met mensen met lef die een inspiratie willen zijn voor anderen. Die een positief effect hebben op de wereld. We komen naar Europa voor nieuwe ervaringen. Zonder nieuwe ervaringen bloedt creativiteit dood." Andy Fraser, President van Sockeye
"Europese merken vinden niet altijd even makkelijk verbinding in Noord-Amerika. Nuane in taal en tone-of-voice is essentieel. We willen Europese merken op een emotioneel niveau verbinden met Amerikaanse consumenten, terwijl ze trouw blijven aan hun afkomst." Peter Metz, executive creative director van Sockeye
"Amsterdam is een internationale hub met een supersterke creatieve community. De stad lijkt qua karakter sterk op Portland: sterk onafhankelijk, progressief en open-minded." Andy Fraser, President van Sockeye